۱

تکنیک توقف فکر منفی و روشهای موثر

تکنیک توقف فکر منفی و روشهای موثر

مثبت اندیش باش تا کامروا باشی

قسمت 29:

تکنیک توقف فکر منفی و روشهای موثر

فن توقف فکر

اختلال ترس و نشانه های اضطراب که اغلب با آن همراه است، همواره می تواند وارد زندگی شود. وقتی جملات ترس یا نگرانی اتفاق می افتند، نشانه های جسمانی معمولاً ترس و دست پاچگی و سردرگمی میباشند. این به نوبه خود منجر به تمرکز بر روی نگرانی و شک و تردید میشود. ممکن است شما ندانید که در میان این نشانه ها چه کاری می توانید انجام دهید یا اینکه ممکن است شما متقاعد شده باشید که از بعضی فعالیت های خاص به طور کامل دوری کنید. در این حالت ممکن است شما در زیر باری از نگرانی ها و افکار و احساسات منفی غرق شده باشید و در طول روز تمام فکر شما را به خود مشغول کرده باشند.

بسیاری از متخصصان اعتقاد دارند که افکار شما، احساسات و رفتار شما را تحت تاثیر قرار میدهند. به عنوان نمونه اگر فکر شما بر روی نگرانی یا شک متمرکز شده باشد، احتمالاً احساس ناتوانی، اضطراب و یا عدم اعتماد به نفس در شما به وجود میآید. بنابراین رفتار شما آینه تفکرات شماست. از امتحان چیزهای جدید اجتناب می کنید و یا در فعالیت هایی که از آنها قبلاً یک بار لذت برده اید شرکت نمی کنید. البته این بدان معنا نیست که در پشت علائم نگرانی شما تنها افکار شما قرار گرفته اند، عوامل زیست محیطی، محیطی و عواملی دیگری هم می توانند در این نگرانی سهیم باشند.

تکنیک توقف فکر چیست؟

یک روش سریع و موثر که می تواند در رهایی از افکار منفی و نگرانی ها به شما کمک کند تکنیک توقف فکر نامیده می شود. اساس این روش اینست که زمانی که افکار منفی تکرار شونده، غیر ضروری و تحرف کننده را تجربه می کنید آگاهانه به آنها فرمان "ایست" دهید و بعد از آن افکار منفی را با یک چیز مثبت تر و واقعی تر جایگزین کنید.

1 - هر گاه امواج منفی به سراغتان آمد با همه توان ، آهسته و یا بلند فرمان بدهید : ایست.

2 - هر گاه موج منفی وارد وجودتان شد ، می توانید به آن فرمان دهید : بعدی.

3 - تمرین ده روزه با کِش ، یک کش ساده تهیه کنید ، آن را به دور مچ دست خود بیاندازید و با ارسال امواج منفی از سوی اندیشه هایتان و یا از طرف دیگران ، آن را بکشید و محکم رها کنید . شوک حاصل از این کار به شما یادآوری می کند که ممکن است به ورطه منفی نگری سقوط کنید و حتی بعد از مدتی با نگاه کردن به مچ دستتان میتوانید دریابید که به چه اندازه امواج منفی به سوی شما و ضمیر ناخودآگاهتان هجوم آورده است و شما تنها با استفاده از این تکنیک ساده ، که من آن را کش کش نامیده ام ، میتوانید از آنها رها شوید. اما راههای دیگری نیز برای مبارزه با امواج منفی وجود دارد.

مجسم کنید اندیشه های منفی شما کمرنگ و محو شده و اندیشه های مثبت تان بزرگ و پرنورتر میشود. برای مثال ، اگر فکر می کنید که نمیتوانید در جمعی سخنرانی کنید ، تصور کنید آن فکر منفی را روی تخته سیاه نوشته اند و شما آن را پاک می کنید و یا اینکه فکر کنید این امواج را درون بادکنکی قرار دادهاید و آنها را به دور دستها میفرستید.


خیلی مهم 

آنتونی رابینز برای دور کردن افکار منفی پیشنهاد میکند که  10 روز روزه فکری بگیرید و در آن  10 روز از هرگونه فکر ، احساس ، کلمه ، پرسش و یا مثالی که جنبه های منفی داشته باشد ، دوری کنید.

توجه داشته باشید : برای تثبیت هر عادت ،  21روز زمان کافی است. هر روز صبح جملات جادویی تکرار کنید.به جای فکر کردن به مشکلات ، به راه حل ها فکر کنید.همچنین از سه تکنیک: ایست ، بعدی و کش کش استفاده کنید و از خود سؤالات مثبت بپرسید. اندیشه های خود را تغییر دهید تا زندگیتان تغییر کند ضمن آنکه نباید اجازه دهید افکار منفی شما را محاصره کند، مثبت فکر کنید تا زندگی تان مثبت شود.

چرا تکنیک توقف فکر کارایی دارد؟

اساس اینکه چرا تکنیک توقف فکر کارایی دارد بسیار ساده است. قطع افکار مزاحم و غیر ضروری با دستور "ایست" به عنوان یک یادآوری و وسیله ای برای منحرف کردن افکار مزاحم استفاده میشود. اختلال هراس و افکار وسواسی تمایل به تکرار و تکرار در ذهن دارند و اگر جلوی آنها گرفته نشود به صورت خودکار و مکرر اتفاق می افتند. هنگامی که از تکنیک توقف فکر استفاده میکنید از زنجیره افکار ناسالم آگاه می شوید و از توجه شما به عادات فکری مخرب و تکراری کاسته میشود.

استفاده از این تکنیک باعث میشود احساس کنید که بر افکارخود کنترل دارید و هنگامی که با اظهارات مثبت و اطمینان بخش ادامه پیدا کند شما در حال شکستن عادت افکار منفی و تقویت اعتماد به نفس هستید.

تمرین

درجه سختی: بسیار آسان!

زمان مورد نیاز:  15دقیقه، اصلا 10 دقیقه به خاطر تو :) ، چندین بار در روز

دستورالعمل:

1 - شناسایی افکار تنش زا

با شناسایی افکار آزاردهنده و غیر ضروری خود شروع کنید. افکاری که باعث ایجاد ناراحتی برای شما می شوند را بنویسید و یکی از آنها را که تمایل دارید بر روی آن کار کنید انتخاب کنید.

2 - جایگزینی با افکار مثبت

در کنار افکار تنش زای خود جملات مثبت و تصدیق کننده بنویسید. به عنوان مثال می توانید تفکر تنش زای "من خیلی دلواپس هستم، اگر رفتن به کنسرت را قبول کنم، حتماً ترس و اضطراب من شروع می شود" را با عبارت:

من قبلاًهم در موقعیت های استرس زا بوده ام و به خوبی از پس آنها برآمده ام.

من مطمئن هستم که می توانم با استفاده از تکنیک های آرام سازی که الان یاد گرفتم نگرانی و اضطراب خودم را کنترل کنم.

من می دانم که درمان های من به خوبی جوابگو هستند و مرا از حملات ترس و اضطراب رها خواهد ساخت.

من به کنسرت می روم و اوقات خوشی را خواهم داشت ;-)

3 - تکرار و جایگزین کنید

چشمانتان را ببندید و به تفکر تنش زای خود فکر کنید. سعی کنید خود را در موقعیتی که در مورد آن فکر می کنید تصور کنید. به مدت سه دقیقه آن را در ذهن خود تکرار کنید و هر دفعه بر سر آن فریاد بزنید "بایست، متوقف شو (اگر جواب نداد چند تا فحش بارش کنید :دی) احتمالاً ترجیح می دهید این تمرین را در خلوت انجام دهید.(. اجازه دهید فکر شما استراحت کند و یک دقیقه آن را خالی کنید. اگر دوباره فکر سرزده به ذهن تان خطور کرد دوباره فریاد بزنید "بایست". جملات مثبت و تصدیق کننده مرحله  2 را با صدای بلند تکرار کنید. این تکرار را به مدت دو دقیقه انجام دهید. سعی کنید موفقیت خود در این تمرین را در موقعیت های تنش زا که با آن روبرو می شوید تکرار کنید و از پیشرفت خود لذت ببرید.

4 - ملاحظات مهم

برای اینکه تکنیک توقف فکر موثر باشد احتیاج دارید که چندین بار در طول روز و چندین روز آن را تمرین کنید. در روزهای ابتدایی این تمرین افکار منفی تمایل دارند که دوباره برگردند. اما به هر حال به مرور از بین خواهند رفت.

اگر گفتن "بایست" به تنهایی نتوانست جلوی افکارتان را بگیرد، یا در محیط های عمومی نتوانستید از آن استفاده کنید به دنبال راه حل های جایگزینی برای آن باشید:

 می توانید زمانی که افکار مزاحم به ذهن شما می آیند با ناخن پوست دستتان را بخراشانید.

 یک روش پر طرفدار اینست که یک نوار لاستیکی به دور مچ دستتان ببندید و در هنگام هجوم افکار منفی کش را بکشید تا به دستتان برخورد کند.

یک روش کاملاً کارا اینست که تکنیک تنفس عمیق را با توقف فکر همراه کرد. با توجه به اینکه تنفس عمیق در آرامش و کاهش استرس بسیار کمک کننده است می توان از آن بهره گرفت.

زمانی که افکار منفی به ذهنتان آمد و به آنها فرمان ایست دادید و یا کش لاستیکی را کشیدید سعی کنید به طور عمیق نفس بکشید .طوری که بالا و پایین رفتن قفسه سینه خود را ببینید و شروع به شمردن نفس های خود کنید. دم اول را با یک بشمارید و بازدم را با دو و به این ترتیب تا شماره چهار بشمارید و سپس دوباره از یک شروع کنید. و این کار را تا رسیدن به آرامش کامل تکرار کنید.

"صفت مشترک در همه افراد موفق،مثبت اندیشی و پایداری است"


 قسمت 29 از 35

بقیه قسمت ها: مثبت اندیش باش تا کامروا باشی

در روزی بسیار نزدیک همه ما دستانمان از دنیا کوتاه خواهد شد و گدای چند صلوات از انسان های روی زمین می‌شویم، پس من هر شب برای بازدیدکنندگان سایتم صلوات میفرستم، یعنی برای تو که این متن را میخوانی، حال می‌شود تو هم برای من بفرستی؟ :)
جهت دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود ، در خبرنامه عضو شوید
۱ دیدگاه
  1. avatar
    من زمانی که میخواهم یک موضوع را بخوانم فکرم به سوی دیگر موضوع می رود . یک چند دقیقه خوبه است بعد از ۵ دقیقه شروع می شود من هم بافشار تمام جلو گیری می کنم اما بعد از مددت سرم به درد می آید
    • avatar
      بهترین کار این هست که افکار منفی رو توی کاغذ پیاده کنی، نباید باهاشون بجنگی چرا که شکست میخوری، باید باهاشون دوست باشی و بگی باشه بیا هر چی میخوای بریز توی این کاغذ و بعد مدتی خسته میشن اگر هی تکرار بشه :)
ارسال نظر
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی
زندگی، یعنی عشق فرصت همراهی با، امید است درک همین اکنون است وزن نگاهی است که در خاطره ها می ماند حس شکوفایی یک مزرعه، در باور بذر ترجمه روشن خاک است، در آیینه عشق شاید آن لبخندی ست، که دریغش کردیم رسم پذیرایی از تقدیر است یعنی تکاپو یعنی هیاهو شب نو، روز نو، اندیشه نو یعنی حرکت و امید
کانال تلگرام در بیان دنبال کنید